Erfenis van Tilburgs textiel-familiebedrijf
TILBURG
De wortels van Dobotex liggen in Tilburg, bij textielfabrikant Martien van Dooren. Onder de naam Dorefa (Van Dooren Regenkleding Fabriek) had de ondernemer sinds de jaren vijftig bedrijfsvestigingen aan de Piushaven en het Smidspad. Dobotex kwam voort uit de regenkledingfabriek en werd in Den Bosch groot in sokken. Zoon Jeroen van Dooren en zijn vrouw Cynthia, woonachtig in Oisterwijk, leidden het bedrijf naar grote hoogte. Ze haalden in 2011 Puma binnen, maar het Duitse sportartikelenbedrijf draaide een jaar later de rollen om: het nam Dobotex over. Van Dooren bleef nog enkele jaren actief, maar stapte vervolgens uit.
Windeieren legde dat niet: het echtpaar stond in 2015 op plek 102 in de Quote 500 van rijkste Nederlanders met een geschat vermogen van 170 miljoen euro.
Dokvast
In 2007 was logistieke dochter Dobologic naar Tilburg gekomen. De hal op Katsbogten werd gebouwd door het
vastgoed-zusterbedrijf Dokvast. Dat heeft zich de laatste jaren ook elders in de stad laten gelden door het ontwikkelen van grote bedrijfspanden voor onder meer Tesla, Rhenus, DB Schenker en Nokia.
Dokvast, uit Oisterwijk, is ook de ontwikkelaar van de nieuwe Dobologichal op Kraaiven. “Een objectieve selectie, er zitten geen verdere belangen achter”, stelt vestigingsdirecteur Van de Kant.
Het distributiecentrum is in 214 dagen, tussen grondwerk en oplevering, gebouwd. De laatste duurzaamheidsinzichten zijn gevolgd. Met onder meer uitgekiende temperatuurregulatie, ledlicht dat meebeweegt (ook handig bij inbraakalarm) en natuurlijke ventilatie.
En het middageten komt er nog gewoon uit broodtrommeltjes.
Jeroen en Cynthia van Dooren uit Oisterwijk maakten Dobotex groot, vooral met de handel in sokken
PUMADOCHTER DOET ‘T ANDERS
TILBURG
BEN ACKERMANS
Mocht u in Ouagadougou of Kuala Lumpur iemand tegenkomen met een petje van het Red Bull-raceteam, doe hem dan de groeten van coureur Max Verstappen. En weet dan ook dat het hoofddeksel uit komt. Nee, het is er niet gemáákt. Maar het komt er wel vandaan. Net als de sokken en onderkleding van Puma, Tommy Hilfiger, Levi’s en HEAD.
Sinds deze week verlaten die het kolossale distributiecentrum dat Dobologic heeft betrokken op de hoek van de Zevenheuvelenweg en De Posthoornstraat. “We hebben hier 5.200 verschillende artikelen in de stellingen”, aldus vestigingsdirecteur Rob van de Kant. “Relatief veel voorraad, want we willen altijd, snel en in kleine aantallen kunnen leveren.”
Hij zegt het in de hal die chique in zijn soort is. Je kunt er zelfs binnenkijken. “Daglicht is goed voor de werknemers. Maar het zichtglas op de begane grond is er ook omdat we ons niet van de wereld willen afsluiten, zoals veel logistieke bedrijven doen. Vaak uit angst. Maar ach, criminele organisaties weten toch wel wat hier in het magazijn ligt.”
Dobologic is het logistieke centrum van Dobotex, het Bossche textielbedrijf dat ondergoed en sokken laat maken in China, Pakistan, Turkije en sinds dit jaar ook Portugal. Dat gebeurt in licentie voor de vier genoemde merken en voor het eigen onderdeel Branded. Dat laatste doet dan weer in formule 1-merchandise. Zoals dat petje van Max. Of die van Mercedes en Ferrari.
Naar ruim honderd landen zwermen al die producten uit. De grootste klanten – winkelbedrijven, webgiganten – zitten in West-Europa, maar buiten dit continent ligt de groeimarkt.
Omzetcijfers geeft Dobotex niet prijs. Maar de toekomst zag er zonnig genoeg uit om te verhuizen van de krap geworden oude stek op Katsbogten naar de nieuwbouw op Kraaiven. Het bedrijf huurt die 34.000 vierkante meter voor tien jaar van eigenaar Dokvast en er is nog ruimte voor uitbreiding. Van de Kant zegt het per ongeluk: “We kunnen hier met de sokken weer uit de voeten.”
Logo’s
Puma is sinds 2012 de eigenaar van Dobotex en dus ook de se distributietak. Maar naar het beeldmerk met de wilde kat is het in de nieuwe hal vergeefs zoeken. Of je moet in een van de dozen duiken. Of bij medewerkers de zakjes met sokken of hempjes uit de handen trekken die ze aan het bestickeren zijn.
Ook de logo’s van de andere merken ontbreken in het zichtveld. “Daar moeten we eigenlijk nog wel wat aan doen ja”, vindt de directeur. “Voor de CEO’s van die bedrijven wel zo leuk, mochten ze een keer op bezoek komen.”
Voor werkzoekenden zijn de aansprekende merknamen misschien wel een extra reden om te solliciteren. Zou goed uitkomen, want het is volgens Van de Kant steeds moeilijker om de vraag naar personeel in te vullen. “Gelukkig is er een grote Poolse workforce in deze regio.”
De Polen maken bij Dobologic de helft uit van het personeel. “We proberen het evenwichtig verdeeld te houden, met op elke plek een mix van autochtonen en allochtonen.” Zestig uitzendkrachten werken er nu, naast negentig werknemers voor onbepaalde tijd. Tegen de trend in hecht het bedrijf aan vaste krachten. Onder wie achttien cliënten van Amarant.
Ook opmerkelijk: dat alleen ménsen het werk doen. Robotisering is hier nog totaal afwezig. Van de Kant zegt niet dat het zo blijft. Waarschijnlijk niet. “We moeten 52 procent van onze artikelen voorzien van een prijsetiket en versturen veel kleine aantallen. Dat is bijna niet te automatiseren. Nu is het de investering in ieder geval nog niet waard.”
Bij veel winkels staat drie keer in de week de pakketbezorgerop de stoep.
Rob van de Kant
Bron: Brabants Dagblad